přeskočit navigaci

Názory

Investice obecně

01

UPOZORNĚNÍ:
Uvedené názory nemusí vyjadřovat názor společnosti HYDROINVEST.
Pokud máte zájem svůj názor sdělit prostřednictvím www.hydroinvest.cz, zašlete jeho znění na info@hydroinvest.cz. Zveřejněny budou pouze zajímavé a pozitivně podnětné názory na investiční, stavební a vodohospodářskou problematiku. Na zveřejnění není nárok. HYDROINVEST si vyhrazuje právo na úpravu znění.
Autor názoru se obvykle nezveřejňuje. Kontakt na autora lze získat pouze se souhlasem jeho i HYDROINVESTu. Reakci autorovi lze zaslat prostřednictvím HYDROINVESTu, pokud autor příjem reakcí neodmítnul. HYDROINVEST neručí za úspěšné přeposlání autorovi.
Autor nemá nárok na odměnu.

Kauza "obecní most ohrožuje provoz na dálnici"

Jednoho dne jsem si vyslechl zprávu v rádiu, že bezpečnost provozu na dálnici ohrožuje most nad dálnicí, který je v majetku obce. Zástupci obce se vyjadřovali méně než stručně a monolog komentátora a přitakávání ŘSD bylo typu:

  • ta špatná bezohledná obec
  • beznocný správce komunikace
  • chybí peníze
  • ono se něco udělá, až se něco stane

Jako řidič požaduji bezpečnost a je mi jedno, kdo se o to postará. Ať si na to v obci vezmou třeba půjčku.

Když jsem si však představil situaci chudé obce a pravděpodobnou historii, tak začínám obec trochu litovat. Předpokládejme, že silnička mezi obcemi existovala první. Potom se postavila dálnice. Investor dálnice dal obci most zadarmo - tím se zbavil nákladů s údržbou mostu. Argument pro předání mostu obci se nabízí logický - vede tam přece obecní silnice. Při hlubším zamyšlení je však vše naopak. Jedinou příčinou stavby mostu je stavba dálnice. Obec most nepotřebovala, jí stačil ten asfalt a země pod ním.

Domnívám se, že správce dálnice by měl přihlédnout k historii a nechovat se způsobem "za dobrotu na žebrotu" = za tehdejší souhlas obce s umístěním dálnice a převzetím mostu se teď o most pěkně starejte.

Chování dopravních investorů je dnes u nás samozřejmě lepší než v minulosti. Smrt za postavení se proti nim jako na divokém západě již nehrozí, také vyvlastňování je snad regulérnější. Bylo by ale pěkné, kdyby se chování alespoň veřejných investorů (nejen dálničních) změnilo tak, aby žádné náklady místním vlastníkům (dotčeným stavbou) nevznikaly, a to jak při výstavbě, tak při provozu.

NAHORU